رایانش ابری چیست؟ 12 مزایای رایانش ابری (کلود) برای چاپخانه ها

 

94 درصد کسب وکارها ادعا می کنند که پس از انتخاب رایانش ابری شاهد افزایش امنیت بوده اند.  91 درصد می گویند که استفاده از این فناوری کسب مجوز های دولتی را آسان تر کرده است.

 

با اینکه رایانش ابری حدود دو دهه است که مورد استفاده قرار گرفته است و به کارایی کسب وکارها، کاهش هزینه ها و افزایش مزیت های رقابتی کسب وکارها کمک بسیاری کرده،  اما هنوز نتوانسته است بر روش های قدیمی کسب وکار  غلبه کند و بخش بزرگی از کسب وکارها بخصوص فعالین صنعت چاپ همچنان با روش قدیمی فعالیت می کنند.

 

طبق مطالعه انجام شده توسط گروه بین المللی دیتا [1]، 69 درصد کسب وکارها تاکنون از فن آوری ابری به طریقی استفاده کرده اند و 18 درصد آنها اظهار کرده اند که برای استقرار نرم افزارهای مبتنی بر رایانش ابری در آینده برنامه دارند. هم زمان شرکت دِل گزارش داده است که شرکت هایی که روی کلان داده ها، ابر، تحرک و امنیت سرمایه گذاری کرده اند تا 53 درصد نسبت به دیگر رقبا رشد سریع تری داشته اند. همان طور که این اطلاعات به وضوح نشان می دهند، هرروز تعداد فزاینده ای از کسب وکارهای پیشرو و رهبران صنعت به سمت رایانش ابری می روند و از این فناوری برای اداره کارآمد سازمان های خود، خدمت رسانی بهتر به مشتریان و افزایش قابل توجه سود ناخالص خود استفاده می کنند.

 

همه این موارد و مشاهده سرعت تغییرات صنعت به ما میگویدکه شرایط برای استفاده از رایانش ابری هیچوقت به خوبی امروز نبوده است.

رایانش ابری اصطلاحی است که در چندسال اخیر خیلی به کار می رود. با رشد نمایی اطلاعات که با ورود دنیا به قرن 21 همراه بود،  نگهداری همه اطلاعات حیاتی،  نرم افزارها و سخت افزارها و پردازش اطلاعات در سرورهای خانگی رفته رفته دشوارتر می شود. راه حل این مشکل تقریباً از زمان بوجود آمدن اینترنت در دسترس بوده است اما کاربرد گسترده آن در کسب وکارها مربوط به همین ایام اخیر است.

رایانش ابری با اصولی شبیه به سرویس های ایمیل عمل می کند و به کاربران اجازه می دهد تا به همه قابلیت های نرم افزاری و فایل های خود دسترسی داشته باشند،  بدون اینکه نیازی به ذخیره و نگهداری آنها در کامپیوترهای خانگی داشته باشند.

 

همین الان هم اکثر مردم از انواع سرویس های ابری استفاده می کنند بدون اینکه خودشان متوجه باشند. جیمیل [2]، گوگل درایو [3]، توربوتاکس و حتی فیس بوک [4] و اینستاگرام [5] همه از برنامه های مبتنی بر رایانش ابری هستند.

 

در همه این سرویس ها، کاربران داده های شخصی خود را در سرور تحت میزبانی ابر ذخیره می کنند.

برای مثال کابران نرم افزار چاپ آنلاین «چاپیروس» -که مبتنی بر ابر کار می کند- بدون اینکه نیاز به حضور در محل کار، می توانند از طریق گوشی همراه، تبلت و یا رایانه شخصی به نرم افزار متصل شده و فرایند های کسب وکار خود را مدیریت کنند.

با این وجود، هنوز مدیرانی هستند که در مورد استفاده از راهکارهای ابر و نرم افزارهای تحت وب مردد هستند. در ادامه 12 مزیت اصلی رایانش ابری را مرور می کنیم:

 

1- در هزینه هایتان صرفه جویی می شود.

اگر برای استفاده از رایانش ابری نگران افزایش هزینه های چاپخانه تان هستید،  شما تنها نیستید. 20 درصد شرکت ها نیز مانند شما نگران این موضوع هستند. بهتر است یک قدم به عقب بگذاریم و تصویر بزرگتر را ببینیم.

وقتی نرم افزار ابری را انتخاب می کنید در واقع جلوی هزینه های اضافی را می گیرید. از هزینه های مربوط به خرید سرور و نگهداری آن آزاد می شوید و تنها بابت میزان استفاده تان مبلغ پرداخت می کنید. معنیش این است که اگر در یک مقطع زمانی از نرم افزار استفاده نمی کنید، حداقل بابت آن پولی هم پرداخت نمی کنید.

 

طبق نظرسنجی بیت گلس [6] نیمی از مدیران IT شرکت هایی که در سال 2015 از نرم افزارهای ابری سرویس گرفته اند به گفته خود ایشان، در هزینه هایشان صرفه جویی شده است.

 

2-  امنیت اطلاعاتتان افزایش می‌یابد.

بسیاری از چاپخانه‌ها و شرکت‌های فعال در صنعت چاپ  در هنگام خرید راهکارهای ابری نگران امنیت هستند. اگر بخواهید به اطلاعات خود را به صورت آنلاین دسترسی داشته باشید دو حالت پیش رو دارید: یا نرم افزار خانگی تان را تحت وب استفاده کنید و یا از نرم افزارهای ابری استفاده کنید. وقتی شما از راه دور به اطلاعاتتان دسترسی دارید،  از کجا می دانید که مجرمان سایبری هم دسترسی ندارند؟ زمانی باید نگران امنیت فایل ها و برنامه ها باشیم که محافظت از داده ها بر روی سایت ضعیف باشد. در حالت ابری سازوکار امنیتی اطلاعات به مراتب بیشتر از حالتی است که نرم افزار خانگی به صورت تحت وب استفاده می شود. در حالت خانگی شما  درگیر هزاران نگرانی در مقوله IT خواهید بود که  موضوع امنیت فقط یکی از آنهاست. اما در حالت ابری یک تیم متخصص به طور انحصاری بر روی این موضوع متمرکز شده است.

واقعیت این است که درصد بالایی از سرقت اطلاعات در داخل سازمان ها اتفاق می افتد و خود کارمندان مرتکب آن می شوند. بنابراین نگه داشتن اطلاعات در یک فضای دیگر بسیار امن تر است.

 

بیاید کمی آماری تر صحبت کنیم. رپید اسکیل [7] ادعا می کند 94 درصد کسب وکارها پس از چرخش به سمت ابر شاهد بهبود امنیت بوده اند و 91 درصد اظهار می کنند که ابر مطابقت با  الزامات دولتی را آسان تر می کند.

 

علت افزایش امنیت در حالت ابر این است که در این سیستم، داده ها در هنگام انتقال بین شبکه ها رمزگذاری می شوند. بنابراین احتمال اینکه اطلاعات به دست هکرها بیفتد به مراتب کاهش می یابد. در بسیاری از نرم افزارهای ابری به منظور افزایش مضاعف امنیت، تنظیمات امنیتی مختلفی بر اساس کابران می توان برقرار نمود.

 

3- راهکارهای ابری انعطاف پذیر هستند.

هیچ چاپخانه‌ای نمی تواند بر روی همه مسئولیت های خود و ابعاد کسب وکار کاملا تمرکز کند، چرا که توان تمرکز سازمان ها و اشخاص محدود است. معمولا راهکارهای  IT ، بخش زیادی از توجه سازمان ها را درگیر رایانه ها، ذخیره  اطلاعات، امنیت و … می کند و مانع این می شود که آنها بر روی اهداف کسب وکا و رضایتمندی مشتریان تمرکز کنند. در حالی که  تکیه بر یک مجموعه متخصص خارجی در میزبانی و توسعه زیرساخت IT باعث می شود که چاپخانه‌ها بتوانند توجه و انرژی خود را وقف جنبه هایی از کسب وکار کنند که مستقیما روی سود آنها تاثیرگذار است.

 

در مجموع یک راهکار ابری نسب به میزبانی از یک سرور محلی انعطاف پذیری بیشتری دارد.  در صورتی که نیاز به پهنای باند اضافی داشته باشید به جای این که متحمل به روز رسانی پیچیده (و گران) زیرساخت IT خود شوید خدمات مبتنی بر ابر می تواند فورا این خواسته را برآورده کند.

 

این آزادی و انعطاف پذیری بیشتر می تواند بهره وری کلی سازمان شما را تا حد چشمگیری افزایش دهد. اکثریت %65 پاسخ دهندگان به نظرسنجی اینفورمیشن ویک[8] اظهار کردند که «سرعت در  تحقق نیاز های کسب وکار» یکی از مهمترین دلایلی است که کسب کار باید به سمت محیط ابر حرکت کند.

 

4- کسب و کارتان پویاتر و چابک تر می شود.

رایانش ابری اجازه دسترسی سیار به داده های شرکت را از طریق تلفن ها و دستگاه های هوشمند می دهد. با در نظر گرفتن اینکه امروزه اکثر مردم صاحب گوشی های هوشمند هستند، در هنگام استفاده از ابر می توانیم مطمئن باشیم که هیچ کس از حلقه ارتباطی بیرون نمی ماند. کارکنانی که برنامه زمانی شلوغی دارند یا در مکانی دور از شرکت زندگی می کنند، با استفاده از این ویژگی همیشه به روز هستند. بواسطه ابر، اطلاعات به راحتی در دسترس قرار می گیرند تا کارکنان فروش، کارمندان آزاد و یا کارمندان دور کار تعادل بهتری در زندگی و کارشان برقرار شود.

 

5- میتوانید هلیکپوتری به کسب و کارتان نگاه کنید.

همانطور در عصر دیجیتال بیشتر جلو می رویم، ضرب المثل «دانش قدرت است» شکل جدید تر و درست تری به خود می گیرد: «اطلاعات پول است». اطلاعات کوچک ارزشمند و کاربردی که در میان میلیون ها بیت داده های مشتریان و فرایند های کسب وکار مخفی شده اند، منتظرند تا کسی آنها را شناسایی کند و بر اساس آن ها عمل کند. غربال کردن داده ها برای یافتن این اطلاعات ارزشمند، بدون استفاده از راه کارهای صحیح رایانش ابری بسیار دشوار است.

خیلی از راهکارهای ذخیره سازی مبتنی بر رایانش ابری، ابزار تحلیلی یکپارچه ای به شما می دهند تا از دید یک پرنده (دید از بالا) به داده های کسب وکارتان نگاه کنید.

وقتی اطلاعات شما در ابر ذخیره می شود می توانید به راحتی مکانیزم های ردیابی را پیاده سازی کنید و گزارش هایی سفارشی برای تحلیل اطلاعات کل سازمان بسازید.  با این بینش شما می توانید بهره وری چاپخانه را افزایش داده و برنامه های عملیاتی دقیقی برای رسیدن به اهداف سازمان ایجاد کنید.

 

برای مثال شرکت نوشابه سانی دیلایت [9] توانست با استفاده از نگاه هلیکوپتری به کسب و کار، سود خود را در حدود 2 میلیون دلار افزایش داده و 195000 دلار از هزینه های منابع انسانی خود را کاهش دهد.

 

6- کار گروهی خیلی آسان تر و اثربخش تر می شود.

اگر کارکان کسب وکار شما 2 نفر و یا بیشتر هستند،  شما باید کار تیمی را در اولویت قرار دهید. داشتن کارکنانی که نمی توانند مثل یک تیم کار کنند، بی فایده است. رایانش ابری همکاری را به یک فرایند ساده تبدیل می کند. اعضای تیم می توانند از طریق پلتفرم مبتنی بر ابر اطلاعات را به راحتی و با امنیت مشاهده کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. حتی برخی از سرویس های ابری، فضاهای اجتماعی مجازی در اختیارتان می گذارند تا کارکنان در سراسر سازمان با هم ارتباط برقرار کنند که همین باعث افزایش تعهد و انگیزه کارکنان خواهد شد.  ممکن است کار تیمی بدون راه حل رایانش ابری هم امکان پذیر باشد، اما هیچگاه سهولت و اثر بخشی حالت ابری را نخواهد داشت.

 

7- اطلاعات یکپارچه، بدون تناقض و شفاف به شما می دهد.

فاکتورهای کمی را می توان شماره کرد که به اندازه گزارش دهی ضعیف و متناقض به موفقیت کسب وکار آسیب بزنند. در یک سیستم مبتنی بر ابر، همه اسناد و اطلاعات در یک مکان و با یک فرمت واحد ذخیره سازی می شوند. وقتی همه به اطلاعات یکسانی دسترسی داشته باشند، داده هایی سازگار و بدون تناقض دارید، خطاهای انسانی کاهش یافته و رکوردهایی شفاف از هر بروزرسانی و ویرایش دارید. برعکس، وقتی اطلاعات در یک فضای ذخیره سازی خانگی نگه داشته می شود ممکن است کارکنان به اشتباه نسخه های متفاوتی از اسناد را ذخیره سازی کنند که نتیجه آن سردرگمی و گزارش گیری ضعیف است.

 

8-  کنترل خسارت و جبران فاجعه سریع و بهینه انجام می‌شود.

یکی از عوامل موفقیت هر کسب وکاری «کنترل» است. فارغ از اینکه چگونه چاپخانه خود را کنترل می کنید، همواره مواردی وجود دارد که کاملا از کنترل شما خارج است ودر بازار امروز حتی یک خرابی موقت در سرویس شما می تواند تاثیرات منفی شدیدی بر کسب وکار شما داشته باشد. زمانی که سرویس خراب می شود،  هرچند کوتاه، سودآوری و محبویت برند شما بسیار آسیب می بیند. اما هیچ راهی برای جلوگیری و یا حتی پیش بینی این اتفاقات زیانبار نیست و در این حالت سرعت بازیابی و جبران پس از آن مهم است. در حالت رایانش ابری، سرعت بازیابی پس  از فجایعی اینچنین بسیار بالاتر است، از بلایای طبیعی گرفته تا قطعی برق.

 

در حالی که %20 از کاربران سرویس های ابری ادعای بازیابی پس از فاجعه را در کمتر از 4 ساعت داشته اند،  تنها %9 از کاربران سرویس های معمولی توانستند همان ادعا را بکنند. در نظرسنجی اخیر 43 درصد از مدیران اجرایی اظهار کرده اند که برای سرمایه گذاری یا تقویت راه حل های بازیابی و جبران فاجعه مبتنی بر راهکارهای ابری، در حال برنامه ریزی هستند.

 

9- اگر از رایانش ابری استفاده نمی کنید، اطلاعات چاپخانه شما در معرض آسیب است.

  1. اگر به راه کارهای ابری فکر نمی کنید، پس اطلاعات ارزشمند شما کاملاً وابسته به رایانه های شرکتی و خانگی شماست. این موضوع در ظاهر مشکلی ندارد، اما واقعیت این است که اگر سخت افزار خانگی شما با مشکلی مواجه شود، ممکن است برای همیشه اطلاعات ارزشمند خود را از دست بدهید. این مشکل عادی تر از آن است که برای کسی اتفاق نیافتاده باشد؛ رایانه ها به دلایل بسیاری دچار آسیب می شوند از ویروسی شدن گرفته تا تمام شدن عمر مفید سخت  افزار و یا خطای ساده کاربر. حتی ممکن است سخت افزار شما گم و یا دزدیده شود (بیش از 10,000 لپ تاپ گم شده هر هفته در فرودگاه های بزرگ گزارش می شود).

 

  1. اگر از راهکارهای ابری استفاده نمی کنید، در معرض خطر از دست دادن همه اطلاعات چاپخانه خود هستید. اما در سرورهای مبتنی بر ابر، همه اطلاعاتی شما به صورت ایمن و با قابلیت دسترسی آسان از طریق هر رایانه و دستگاه هوشمندی در اختیار شما خواهد بود.

 

10- به روز رسانی ها خودکار و بدون دردسر انجام می شود.

برای کسانی که سرشان شلوغ است، هیچ چیز آزار دهنده تر از صبر کردن برای نصب به روز رسانی نرم  افزار نیست. در حالتی که از راهکارهای محلی و خانگی استفاده کنید،  برای بروزرسانی نرم افزار مجبورید به واحد فناوری اطلاعات و یا شرکت پشتیبان خود در خارج سازمان فشار بیاورید و متحمل کلی هزینه و دردسر شوید. در حالیکه در راهکارهای مبتنی بر ابر، نرم افزار به صورت خودکار بروزرسانی می شود بدون کوچکترین مزاحمتی برای شما. همین موضوع می تواند کلی در هزینه های IT شما صرفه جویی کند.

 

پی سی ورلد [10] 50 درصد از گیرندگان راهکارهای ابری را فهرست کرده است که بدلیل مزایای این راهکارهای، به منابع IT کمتری در داخل سازمان خود نیاز دارند

 

11- برای چاپخانه شما مزیت رقابتی می آورد.

در حالی که محبوبیت رایانش ابری هر روز در حال افزایش است، هنوز کسانی هستند که سرورهای خانگی را ترجیح می دهند. آنها مختارند که هر جور دلشان می خواهد انتخاب کنند، اما خیلی واضح است که در رقابت با کسانی که راهکارهای ابری را انتخاب کرده اند عقب میافتند.

 

مطالعه اخیر ورایزون[11] نشان می دهد که 77 درصد  کسب وکار  ها احساس می کنند فناوری ابر مزیت رقابتی به آنها می دهد و 16 درصد معتقدند این مزیت چشمگیر است.

 

 

12- به حفظ محیط زیست کمک می کند.

در این شرایط بحرانی محیط زیست، دیگر قرار دادن سطل بازیافت در اتاق و ادعای طرفدار محیط زیست بودن کافی نیست. دوستدار محیط زیست بودن این است که در هر موقعیت و هر سطحی به راه حل هایی رجوع کنیم که به هدردهی کمتر انرژی و قطع کمتر درختان منجر شود.

میزبانی در ابر با محیط زیست سازگارتر است و منجر به کم رنگ شدن ردپای کربن در طبیعت می شود. زیرساخت های ابر با تقویت خدمات مجازی به جای محصولات فیزیکی و سخت افزار و کاهش قطع درختان برای تولید کاغذ و همچنین افزایش بهره وری انرژی از محیط زیست پشتیبانی می کند. از آنجایی که هر مکانی به نرم افزار می توان دسترسی داشت، انتشار آلودگی های مرتبط با رفت و آمدها و سفرهای شهری را کاهش می دهد.

 

گزارش پژوهشی پایک پیش بینی می کند که  مصرف انرژی دیتابیس‌ها  از سال 2010 تا 2020  به میزان 31 درصد کاهش می‌ یابد که  دلیل آن به کارگیری رایانش ابری است.

 

[1] International Data Group

[2]Gmail

[3] Google Drive

[4] Facebool

[5] Instagram

[6] Bitglass

[7] RapidScale

[8] Information Week

[9] Sunny Delight

[10] PCWorld

[11] Verizon