طراحی سایت چاپخانه با وردپرس

بله! تبلیغات اینترنتی این روزها تا حدی جای تبلیغات به روش سنتی را پر کرده‌اند! رسانه‌های مجازی با تنوع بالا و ابزار گوناگون توانسته‌اند دنیای تبلیغات را تصاحب کنند. حق با شماست! یک محتوای متنی سئو شده می‌تواند از سراسر یک شهر، کشور و یا حتی از تمام جهان برای شما مخاطب و مشتری جذب کند! اما تمامی این موارد نتوانسته‌است جای صنایع چاپی و تاثیر قابل توجه آن در تبلیغات را پر کند.

https://www.chapiroos.com/wp-content/uploads/2020/09/1.png

هنوز هم ممکن است وقتی از منزلتان خارج می‌شوید یک برگه‌ی تبلیغاتی خوشرنگ از بین در خانه، رقص‌کننان روی زمین بیفتد و مجابتان کند از روی زمین آن را بردارید و بخوانید. این برگه می‌تواند به تناسب نیازهای شخصی شما و طرح و رنگ و محتوای خودش چند لحظه، چند ساعت و یا حتی چند روز ذهنتان را درگیر خود کند و عاقبت شما را به جستجوی آدرس درج شده روی آگهی و یا جستجو در صفحه‌ی سرچ گوگل وا دارد. البته صنایع چاپی بسیار گسترده‌تر از یک برگه‌ی ساده‌ی تبلیغاتی‌اند.

صنایع چاپی شامل چه محصولاتی می‌شود؟ چاپخانه کجاست؟

صنایع چاپی از چاپ بروشور تبلیغاتی و بنر و چاپ کارت ویزیت گرفته تا چاپ روی تیشرت و پارچه و ماگ و لیوان را شامل می‌شود. چاپخانه نیز به محلی گفته می‌شود که در آن انواع دستگاه چاپ و ابزار چاپی مهیا شده است تا چاپ بر روی سطوح (کاتالوگ، پارچه، ژورنال، کتاب، مجله و …) انجام شود. البته پروسه‌ی چاپ، وسعت بیشتری از این محدوده دارد و صنایع متنوع‌تری را درگیر می‌کند.

نکته‌ی مهمی که باید این روزها به آن توجه کنیم پیوند میان دنیای دیجیتال و دنیای چاپ است. اگر شما مالک یک چاپخانه‌ی افست یا دیجیتال هستید، کسب و کاری مرتبط با آن دارید یا مایلید به عنوان واسطه در این زمینه کار کنید، لازم است خودتان را با موج تکنولوژی هم‌گام کنید. رقبای قدر شما احتمالا پیشتر از این کسب و کار خود را به دنیای دیجیتال وارد کرده‌اند.

https://www.chapiroos.com/wp-content/uploads/2020/09/2.png

چرا چاپخانه‌ها باید سیستم آنلاین داشته باشند؟

سیستم آنلاین امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • جامعه‌ی گسترده‌تری از مخاطب و مشتری را در بر می‌گیرد.
  • سفارش‌ها منظم و طبقه‌بندی شده در اختیار شما گذاشته می‌شود و احتمال بروز خطا و اشتباه به حداقل می‌رسد.
  • تبلیغات شما با هزینه‌ی کمتر به اطلاع افراد بیشتری خواهد رسید.
  • یک سایت حرفه‌ای می‌تواند به مشتری آزادی عمل بیشتری بدهد و امکان طراحی اختصاصی سفارش‌ها را مهیا کند.
  • وبسایت حرفه‌ای همچنین می‌تواند در وقت شما و مخاطبتان صرفه‌جویی کند.
  • خطاهای حسابداری به حداقل می‌رسد.
  • ارسال اشتباه صورت نمی‌گیرد.

و …

با توجه به این موارد، راه‌اندازی سیستم آنلاین نه تنها به نفع شما و کسب و کارتان است بلکه مشتری نیز از شرایط جدید راضی‌تر خواهد بود. یک معامله‌ی دو سر سود!

چگونه چاپخانه‌ام را به دنیای دیجیتال معرفی کنم؟

شاید بتوان گفت اولین و مهم‌ترین قدم برای ورود کسب و کار به دنیای مجازی، طراحی یک سایت حرفه‌ای و کامل است. سایت شما اولین چهره‌ای است که مخاطب از کسب و کارتان می‌بیند. وظیفه‌ی یک وبسایت خوب در قدم اول معرفی برند و بیزینس شماست و در قدم‌های بعدی می‌تواند مکانی برای گسترش و رونق کسب و کارتان نیز باشد.

برای طراحی وب‌سایت می‌توانید از روش‌های مختلفی اقدام کنید. در ادامه قصد داریم طراحی سایت چاپخانه با وردپرس را به شما معرفی کنیم.

https://www.chapiroos.com/wp-content/uploads/2020/09/3.png

وردپرس را بشناسیم!

وب‌سایت شما بستر کسب و کار شماست و سیستم مدیریت محتوا، قالب این وب‌سایت است. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS = Content Management System) و شاید محبوب‌ترین این سیستم‌هاست. در سال 2001 برای اولین بار به شکل یک پلت‌فرم وبلاگ‌نویسی به زبان php طراحی شد و دو سال بعد اولین نسخه‌ی کامل آن ارائه داده شد. از آن زمان تا به امروز این سیستم به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود. طبق تخمین‌ها در حال حاضر بین 60 تا 70 درصد سایت‌ها از این سیستم استفاده می‌کنند.

ویژگی‌ها و مزایای وردپرس کدامند؟

حال که دانستیم وردپرس چیست زمان آن رسیده است که ویژگی‌ها و محاسن آن را هم بررسی کنیم:

  • این سیستم، متن باز (Open Source) است. یعنی توسعه‌دهندگان وب می‌توانند به پیشرفت و ارتقای آن کمک کرده و در آن تغییرات مثبتی ایجاد کنند. البته این ویژگی معایبی نیز دارد از جمله این که ممکن است امنیت سیستم را کاهش دهد.
  • وردپرس در سئو بسیار عالی عمل می‌کند. همچنین ابزار و افزونه‌های مناسبی در این زمینه دارد که نگرانی در زمینه‌ی SEO را به حداقل می‌رسانند.
  • رابط کاربری آسانی دارد. شما با اطلاعات مختصر و اندک می‌توانید با وردپرس کار کنید و یک سایت ساده و زیبا را با کمی تلاش راه‌اندازی کنید و نیازی به دانش تخصصی چندانی ندارید.
  • بارگذاری و آپلود تصاویر و متن‌ها در این سیستم به سادگی انجام می‌شود.
  • می‌توانید پوسته‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی ایجاد کنید.
  • وردپرس افزونه‌ها و پلاگین‌های متنوعی دارد که برخی از آن‌ها رایگان نصب می‌شوند و برخی دیگر قابل خرید هستند. می‌توانید از این ابزار نیز بهره‌مند شوید.
  • این سیستم به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌است.
  • وردپرس به طور منظم و دائمی به‌روزرسانی می‌شود و در آپدیت‌های جدید آن، باگ‌ها و مشکلات قبلی نیز اصلاح می‌گردد.

وردپرس چه معایبی دارد؟

در کنار مزایای این سیستم بد نیست به معایب وردپرس نیز بپردازیم و نگاهی واقع‌بینانه نسبت به این سیستم داشته باشیم:

  • وردپرس امنیت قابل اتکایی ندارد و برای تامین امنیت وب‌سایتتان ممکن است نیاز باشد از یک طراح سایت خبره کمک بگیرید. که این کار معمولا هزینه‌ی قابل توجهی برایتان به دنبال دارد.
  • همان‌طور که در قسمت مزایا گفته شد وردپرس مرتبا آپدیت می‌شود. این مسئله خصوصا برای سایت‌هایی با برخی زبان‌ها می‌تواند دردسرساز باشد. تغییر در سیستم باعث می‌شود سایت کارایی قبلی خود را در بعضی قسمت‌ها از دست بدهد.
  • یکی از معایب اصلی وردپرس، پشتیبانی نامطلوب آن است. در درجه‌ی اول وردپرس هیچ بک‌آپ یا فایل پشتیبانی از سایت شما ذخیره نمی‌کند و در صورت از دست رفتن اطلاعات روی آن، هیچ راهی برای دسترسی مجدد نخواهید داشت. لازم است خودتان هر چند وقت یک بار یک فایل پشتیبانی از اطلاعات سایت تهیه کنید. در درجه‌ی دوم شما به یک پشتیبان ماهر نیاز دارید تا مشکلات سایتتان را پیدا کند و اقدامات لازم برای حل آن را انجام دهد.
  • همچنین اگر میخواهید برای چاپخانه خودتان سایتی را با وردپرس طراحی کنید، نیاز است که حتماً تیمی متشکل از دو نفر برنامه نویس فرانت اند و بک اند به صورت تمام وقت در مجموعه خود داشته باشید.
  • اگر از افزونه‌ها و پلاگین‌های متعدد استفاده کنید سایتی سنگین با سرعت پایین خواهید داشت.
  • همان‌طور که گفتیم برخی افزونه‌ها و قالب‌ها رایگان نیستند و با توجه به افزایش قیمت دلار ممکن است هزینه‌ی بالایی را برای شما ایجاد کنند.
  • پلاگین‌های وردپرس می‌توانند توسط هر فرد متخصصی تولید شوند. این افراد ممکن است هکر باشند و پلاگین مسمومی را با کدهای مشکوک عرضه کنند که سلامت و امنیت سایت شما را به خطر بیندازد. البته معمولا وردپرس مانع بروز چنین تخلفاتی می‌شود اما این جلوگیری تا به امروز قطعی نبوده است.
  • ترجمه‌ی وردپرس ناقص است و در صورتی که بخواهید از امکانات خاص آن استفاده کنید نیاز به ترجمه دارید.

https://www.chapiroos.com/wp-content/uploads/2020/09/4.png

برای طراحی چه سایت‌هایی نباید به وردپرس اعتماد کرد؟

سوالی که پس از این بررسی‌ها مطرح می‌شود این است که با این همه مزایا و معایبی که گفته شد نتیجه چیست؟ از وردپرس استفاده کنیم یا خیر؟ پاسخ این است: بستگی دارد! باید ابتدا مشخص کنید که چه نوع وب‌سایتی مورد نظر شماست. توصیه‌ی ما این است که در این موارد از وردپرس استفاده نکنید:

  1. اگر امنیت سایت برایتان اولویت اول است نیاز دارید برای استفاده از وردپرس حتما از یک متخصص کمک بگیرید.
  2. اگر وبسایتی منحصر به فرد می‌خواهید و سایت شما باید سفارشی‌سازی شده باشد وردپرس احتمالا شما را محدود می‌کند و تمام خواسته‌هایتان را به نتیجه نخواهد رساند.
  3. اگر میزان ترافیک سایت شما بالا باشد سرعت سایت کاهش قابل توجهی خواهد داشت.
  4. اگر سایت شما سایت خرید و فروش است و ممکن است در یک محدوده‌ی زمانی سفارش‌های زیادی در آن ثبت شود وردپرس احتمال دارد از پس هدایت آن برنیاید.

نتیجه‌ی نهایی

سیستم مدیریت محتوای آماده مانند جوملا و وردپرس برای راه‌اندازی یک وب‌سایت ساده یا معمولی، بسیار مناسب، ارزان، کارآمد و قابل اتکا هستند به همین دلیل این سیستم‌ها تا به این حد مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما برای طراحی سایت‌های پر ترافیک، یا سایت‌هایی که نیازمند فضایی خاص و محیطی منحصر به فرد هستند (مانند سایت چاپخانه) وردپرس و جوملا به اندازه‌ی کافی مناسب نیستند و هزینه‌های پیش‌بینی نشده و قابل توجهی را به دنبال خواهند داشت و البته نتیجه‌ی نهایی نیز احتمالا انتظار شما را برآورده نخواهد کرد.

با این افزونه های وردپرسی سایت چاپخانه را راه اندازی کنید

معرفی افزونه های ضروری برای چاپخانه وردپرسی

معرفی افزونه های وردپرسی برای سایت چاپخانه

اینجا کلیک کنید