معرفی افزونه های ضروری برای چاپخانه وردپرسی

سیستم مدیریت محتوای (CMS) وردپرس (WordPress) نزدیک به بیست سال است که در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌است. در طول این دوره نقاط ضعف گوناگونی از خود نشان داده که در به‌روزرسانی‌های بعدی‌اش به آن‌ها رسیدگی کرده است. با این حال بسیاری از متخصصان این عرصه مصرانه معتقدند که وردپرس، حتی با استفاده از افزونه‌های متنوع آن، نمی‌تواند پاسخگوی تمامی نیازهای صنایع خاص باشد.

پیشنهاد میکنیم :

مقاله مقایسه چاپیروس و وردپرس

انتخابی آگاهانه و بدون ریسک، چاپیروس یا وردپرس ؟

اینجا کلیک کنید

در این مقاله قصد داریم افزونه‌های پرکاربرد وردپرس برای راه‌اندازی سایت چاپخانه‌ای را بررسی کنیم و ببینیم چاپیروس با کدام قابلیت‌های ویژه‌ی خود توانسته است پاسخگوی هر کدام از این نیازها باشد. در نهایت با مقایسه‌ی این دو به معایب و مزایای هر یک خواهیم پرداخت. اما پیش از هر چیز لازم است ببینیم در وردپرس، معنای افزونه چیست؟

افزونه یا پلاگین چیست؟

فرض کنید می‌خواهید تلفن همراه تازه‌ای تهیه کنید. این گوشی موبایل حتی اگر به‌روزترین مدل موجود در بازار هم باشد نیاز به نصب تعدادی اپلیکیشن دارد تا بتواند بهترین عملکرد را در اختیار شما قرار بدهد. مثلا شما ممکن است از نرم‌افزار اصلی دوربین روی موبایل رضایت کافی نداشته باشید و ترجیح دهید از اپلیکیشن‌های رایگان یا غیر رایگان موجود استفاده کنید. کاربرد پلاگین وردپرس نیز همین است.

پلاگین یا افزونه‌ی وردپرس، فایلی در فرمت زیپ (Zip) است که می‌خرید و یا به صورت رایگان دانلود می‌کنید سپس آن را بر روی وردپرس نصب می‌کنید تا قابلیت مورد نظر را برایتان ایجاد کند. این افزونه‌ها با توجه به نیاز شما می‌توانند از نظر حجمی و کاربردی بسیار متنوع باشند. افزونه‌های نصب شده بر روی وردپرس، در دیتابیس سایت ثبت می‌شود و می‌توان هر زمان آن را فعال کرد یا از کار انداخت.

مزایای استفاده از افزونه‌های وردپرس

  1. تقریبا می‌توانید هر سایتی با هر امکاناتی ایجاد کنید.
  2. به کمک برخی افزونه‌ها می‌توانید به سایت‌هایی مانند آنالیزر گوگل و یا انواع شبکه‌های اجتماعی متصل شوید.
  3. پلاگین‌های طراحی شده بسیار زیاد و متنوع هستند.
  4. اگر از منابع معتبر افزونه را دانلود کنید می‌توانید از امنیت آن مطمئن باشید.

معایب استفاده از افزونه‌های وردپرس

  1. افزونه‌های رایگان اغلب نمی‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند مگر در مواردی که پلاگین خیلی ساده‌ای مورد نظرتان باشد.
  2. انواع افزونه‌ی رایگان گاهی به ندرت و با تاخیر به‌روزرسانی می‌شود و از پشتیبانی نیز برخوردار نیست.
  3. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز (Open Source) است به همین دلیل وجود پلاگین‌های مسموم یا ناسازگار در این فضا و دانلود آن توسط شما می‌تواند به وب‌سایتتان آسیب وارد کند.
  4. استفاده‌ی هم‌زمان از چندین پلاگین مختلف سایت را سنگین می‌کند.
  5. افزونه‌های ضعیف می‌توانند در سایت شما ایجاد مشکل و اختلال نمایند.

معرفی افزونه های وردپرس برای سایت چاپ آنلاین

ویژگیوردپرسچاپیروس
تبدیل سایت به حالت فروشگاهیبا نصب افزونه‌ی فروشگاه‌ساز ووکامرس WooCommerceچاپیروس خود به خود این قابلیت را دارد. (بدون نیاز به نصب افزونه)
صفحه‌ساز المنتور : صفحه‌سازی پیشرفته برای تغییر و طراحی صفحات سایت ** ویژوال کامپوزر : امکان طراحی صفحات بدون دانش برنامه‌نویسی قالب‌های جدید و متنوع چاپیروس که قابلیت شخصی‌سازی دارند و این کار به سادگی بدون نیاز به دانش خاصی می‌تواند انجام بگیرد. (بدون نیاز به نصب افزونه)
سئوافزونه‌های پیشرفته‌ی سئو مانند Yoastماژول سئو چاپیروس (بدون نیاز به نصب)
طراحی آنلاینFancy Product Designer (افزونه‌ای برای پیش‌نمایش طرح یا متن مورد نظر بر روی محصولات) Lumise Product Designer (افزونه‌ای برای طراحی محصولات با قابلیت‌های گوناگون) افزونه‌ی طراحی آنلاین چاپیروس (به‌زودی)
قیمت متناسب با هر مشتریWoocommerce Role Based Price به منظور قیمت‌گذاری بر اساس نقش تعریف‌شده، متناسب با هر مشتری در بخش تیراژها، قسمت تعریف محصولات، امکان تعریف قیمت‌های متفاوت برای هر گروه خاص از کاربران وجود دارد. (بدون نیاز به نصب افزونه)
آپلود تصویرYITH WooCommerce Uploads جهت آپلود تصاویر قسمت "فایل‌ها" برای آپلود تصاویر تعبیه شده است. (بدون نیاز به نصب افزونه)
تعریف مشخصات و قیمت‌ها برای خدماتProduct Add-ons این بخش در چاپیروس بسیار تخصصی و متناسب با بازاری چاپ ایران طراحی شده است. بخش خدمات – فرم تعریف محصولات این امکان را فراهم نموده است. (بدون نیاز به نصب افزونه)
بازاریابیافزونه‌هایی از ووکامرس مانند: Beeketing for WooCommerce جهت: • ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی به کاربران • امکان در نظر گرفتن جوایز، کد تخفیف و حمل و نقل رایگان برای مشتریان خوب. • ایجاد پیشنهاد شگفت انگیز با شمارش معکوس و ... • بخش پیام‌ها و تنظیمات ارسال برای کابران— • ارتباط از طریق ارسال ایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن اپلیکیشن موبایل • اطلاع‌رسانی به مشتریان (بدون نیاز به نصب افزونه)
تبدیل واحدهای پولیWooCommerce Currency Switcherبخش تنظیمات سفارشات و قسمت مالی برای تغییر واحدهای پولی
قیمت‌ها و تخفیفات داینامیکYITH Dynamic Pricing برای ایجاد قیمت‌ها و تخفیف‌های داینامیک بخش کاملی تحت عنوان تخفیف‌های چاپیروس با امکانات ویژه
نقشه‌ی سایتGoogle XML Sitemapsماژول سایت مپ چاپیروس بدون نیاز به نصب

سخن آخر

همان‌طور که می‌بینید اغلب امکانات لازم برای سایت فروشگاهی و تمامی موارد مورد نیاز برای طراحی سایت چاپخانه‌ای توسط تیم طراحی و پشتیبانی چاپیروس، پیش‌بینی و تعبیه شده‌اند. برای داشتن امکانات معادل در یک سایت وردپرسی، شما علاوه بر هزینه‌ای که بابت تهیه‌ی افزونه‌ها می‌پردازید، لازم است از یک متخصص وردپرس برای پشتیبانی کمک بگیرید و در نهایت به علت وجود افزونه‌های بسیار، سایت سنگینی خواهید داشت که احتمالا حوصله‌ی مخاطب را در زمان بارگذاری سر خواهد برد.

استفاده از چاپیروس، استفاده از یک تیم نرم‌افزاری متخصص است. این سیستم تمامی امکانات گفته شده را با هزینه‌ای معقول در اختیار شما قرار می‌دهد.