چاپ آنلاین: هفت گام حیاتی برای راه اندازی یک چاپخانه آنلاین موفق

چاپ آنلاین از آن دسته کلماتی بود که وقتی برای اولین بار شنیدم بصل النخاعم شروع کرد به تیر کشیدن!  آخر چاپ یک عمل کاملا فیزیکی است که در چاپخانه انجام میشود، چه ربطی به اینترنت و فضای مجازی و این داستان ها دارد!

ولی ظاهرا همچین کلمه ای برای بیان خدمات چاپخانه های مدرن در اینترنت به کار می رود. به هر حال! همه میگویند چاپ آنلاین ما هم میگوییم چاپ آنلاین!

چاپ آنلاین به شما این امکان را میدهد که از جغرافیای چاپخانه خود خارج شوید و از نقاط مختلف شهر و کشور سفارش چاپ بگیرید. کاری که مجموعه هایی مثل نقش الماس، چاپ انعکاس، طراحان آزادی و امثال آنها انجام میدهند. اگر قصد دارید وارد همچین ماجرایی بشوید، این مقاله فوقش نیم ساعت وقت شما را میگیرد، اما بدون شک به خواندنش میارزد. چون سیر تا پیاز داستان و نتیجه 3 سال تجربه عملی و بررسی چندین چاپخانه آنلاین موفق دنیا و ایران، به زبان ساده و خودمانی نوشته شده است.

لطفا یک لیوان بزرگ نوشیدنی برای خودتان بریزید به همراه یک بشقاب تنقلات و تا آخر این نوشته از جایتان تکان نخورید!

 

شناسایی فرصت های چاپ آنلاین

هر کسب و کار موفقی از شناسایی یک فرصت شروع میشود و هر فرصتی یک پنجره ای دارد که در یک مقطع زمانی خاصی باز می شود و پس از آن بسته می شود برای همیشه. اگر کسی حواسش سرجایش باشد و زمان و موقعیت مناسب را درک کند، میتواند از آن پنجره بیرون بپرد وگرنه باید صحنه را ترک کند و برود دنبال یک پنجره باز دیگر. نگاهی به نمودار زیر نشان میدهد که در زمانی که من این متن را تایپ میکنم هنوز پنجره فرصت چاپ آنلاین بسته نشده است.

اینفوگرافی فوق مربوط می شود به مقاله ای با عنوان «سرمایه گذاری رو به رشد فناوریهای تجارت آنلاین در صنعت چاپ، محرک بازار چاپ آنلاین» که در وبسایت «تحلیگران جهانی صنعت» در سال 2109 منتشر شده است. مقاله کامل را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.

یک نمونه از فرصت های چاپ آنلاین هدایای چاپی هستند؛ خیلی ها برای هدیه دادن محصولات چاپی را انتخاب میکنند و این فرهنگ دارد رواج پیدا میکند. بسیاری از شرکت ها هم برای هدیه دادن به مشتریانشان همین کار را میکنند.کالاهای سفارشی شده مانند لباس، لیوان، لوازم التحریر، پوستر، بنر، روبالشی و غیره در کسب وکار چاپ آنلاین بسیار موفق هستند. تقاضا برای چنین چیزهایی به عنوان هدیه بسیار زیاد است. اگرچه بین نسل جوان طرفدار بیشتری دارد،‌ اما افراد سالخورده هم وقتی که یک کادوی سفارشی دریافت می کنند، آن را دوست می دارند.

 

7 گام اساسی برای موفقیت در چاپ آنلاین

با حلوا حلوا گفتن دهان آدم شیرین نمی شود. مهمتر از تشخیص فرصت این است که تا از چنگمان در نرفته، آن فرصت را دریابیم. بررسی پیشینه چاپخانه های موفق در فضای آنلاین، نشان میدهد که آنها در استفاده از فرصت چاپ آنلاین، 7 گام زیر را طی کرده اند:

  • تعیین استراتژی ورود به بازار
  • طراحی فرایندهای کسب و کار
  • طراحی هویت برند
  • خرید نرم افزار، طراحی سایت و اپلیکیشن چاپ آنلاین
  • طراحی نقشه سفر مشتری
  • جذب و آموزش منابع انسانی
  • بازاریابی آنلاین و آفلاین

 

گام اول: تعیین استراتژی ورود به بازار چاپ آنلاین

یک استراتژی خوب برای ورود به بازار چاپ آنلاین با طی کردن 3 مرحله زیر بدست می آید:

  • بخش بندی بازار
  • هدف گذاری بازار
  • جایگاه یابی در بازار

خوب ببینیم که این مراحل چه هستند.

بخش بندی بازار چاپ آنلاین

قبل از ورود به هر بازار باید بتوانید آن بازار را بخش بندی کنید. بسته به نوع فعالیت این بخش بندی می تواند بر اساس پارامترهای مختلفی انجام شود. برای چاپ آنلاین بخش بندی زیر می تواند مناسب باشد:

  • بخش بندی بر اساس نوع مشتری: مصرف کننده نهایی یا همکار
  • بخش بندی بر اساس منطقه و محدوده جغرافیایی: مثلا بازار کرج
  • بخش بندی بر اساس نیاز بازار: مثل چاپ بنر، چاپ فرم های عمومی و …
  • بخش بندی بر اساس اندازه مشتری: کسب و کارهای کوچک یا سازمانی های بزرگ دولتی یا خصوصی

هدف گذاری بازار چاپ آنلاین

بعد از بخش بندی بازار نوبت میرسد به انتخاب یک بخش خاص به عنوان هدف. هر چه هدف دقیقتر باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت. به طور مثال «بازار چاپ بنر تهران پارس» می تواند یک بخش بندی خوب باشد.

 

جایگاه یابی در بازار چاپ آنلاین

سوال این است که مشتریان بر اساس چه پارامترهایی شما را با رقیب هایتان مقایسه می کنند. این پارامترها را لیست کنید و هم به خودتان و  هم رقیبهایتان نمره بدهید. به نظر نگارنده این نوشته، پارامترهای زیر مهمتر از بقیه هستند:

  • قیمت چاپ
  • تنوع محصولات چاپی
  • سهولت سفارش گیری
  • سرعت چاپ و تحویل
  • کیفیت چاپ و متریال
  • بسته بندی محصولات چاپ شده
  • خدمات تکمیلی مثل طراحی

در گام بعدی این مورد را در یک جدول بگذارید و به رقبای خودتان بر اساس آن امتیاز بدهید.

 

عالی خوب متوسط کم خیلی کم
چاپخانه B چاپخانه A
چاپخانه C
مناسب بودن قیمت
چاپخانه C چاپخانه A چاپخانه B تنوع
چاپخانه A چاپخانه C سرعت
چاپخانه A چاپخانه C چاپخانه B کیفیت
چاپخانه A
چاپخانه C
چاپخانه B بسته بندی
چاپخانه B چاپخانه A چاپخانه C سهولت سفارش گیری

 

جدول بالا اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما میگذارد و استراتژی ورود خوبی می توان بر اساس آن طراحی کرد. به طور مثال چاپخانه A را در نظر بگیرید:

  • قیمت خیلی بالا
  • تنوع متوسط
  • سرعت تحویل متوسط
  • کیفیت عالی
  • بسته بندی عالی
  • سفارش گیری ضعیف

این اطلاعات نشان میدهد که این چاپخانه با اینکه در کیفیت محصول عالی عمل میکند اما به علت عدم رعایت صحیح فرایندها اولا مشتری در سفارش دادن به زحمت میفتد، دوما فرایندهای چاپ چابکی لازم را ندارد و شاید علت گران بودن بیش  از خدمات هم همین موضوع باشد. یعنی عامل گران شدن محصول کیفیت نیست بلکه ناتوانی در مدیریت فرایندها و هزینه هاست.

 

نکته مهم:

استراتژی ورود به بازار شما حتما باید فقط یکی از حالت های زیر باشد. دقت کنید که انتخاب استراتژی حد وسط محکوم به شکست در بازار است.

  • محصول استاندارد و ارزان با عرضه گسترده

  • محصول لاکچری و گران با عرضه محدود

  • محصول سفارشی ویژه مشتریان خاص

 

گام دوم: طراحی فرایندهای چاپ آنلاین

مدیریت بر اساس فرایندها این روزها حرف اول را میزند و سبک های مدیریت وظیفه ای دیگر کارایی لازم را ندارند. فرایندها مجموعه از فعالیت ها هستند که یک یا چند ورودی دارند و خروجی آنها برای مشتری ارزش ایجاد میکند. به زبان ساده فرایندها به ما میگویند که کارها را به چه شیوه ای انجام بدهیم. برای فهم بهتر موضوع یک مثال ساده را با هم بررسی میکنیم:

فرایند سفارش گیری چاپ

ورودی: فایل و پول

رویداد (شروع): تماس مشتری با مجموعه و یا بالعکس

فعالیت 1: تکمیل فرم سفارش و دریافت فایل ها از مشتری

نقطه تصمیم گیری:آیا کیفیت و ابعاد فایل ها مورد تایید است؟

رویداد: فایل ها مورد تایید است

فعالیت 2: محاسبه قیمت و صدور پیش فاکتور

رویداد: قیمت اولیه اعلام شد

نقطه تصمیم گیری: آیا مشتری قیمت را پذیرفت؟

فعالیت 3: دریافت بیعانه، صدور رسید مشتری و ثبت سفارش

رویداد (پایان): سفارش برای چاپ ثبت شد.

خروجی: فایل های قابل چاپ جهت تحویل به لیتوگرافی

همانطور که از تصویر فوق معلوم است، یک فرایند درست از 5 بخش تشکیل شده است:

  • ورودی: هر فرایند یک یا چند ورودی دارد. در مثال فوق فایل های چاپی و پول ورودی فرایند هستند.
  • خروجی: خروجی هر فرایند آن چیزی است که برای مشتری فرایند ارزشمند است. در مثال فوق محصول چاپی خروجی فرایند است.
  • فعالیت ها: تبدیل ورودی به خروجی با زنجیره ای از فعالیت های اتفاق می افتد.
  • رویدادها: رویدادها لحظه هایی هستند که سر و ته و نقاط میانی فرایند را مشخص میکنند و مثل یک تیک است که در کنار یک یا چند فعالیت می خورد. میزان پیشرفت فعالیت را از رویدادهای میانی آن می توان تشخیص داد.
  • نقطه های تصمیم گیری: نقاطی هستند که در آنجا مسیرهای مختلف برای فرایند بوجود می آید و باید یک مسیر را انتخاب کرد.

گام سوم: طراحی هویت برند چاپخانه آنلاین

هرچیزی یک هویتی باید داشته باشد وگرنه ما در ارتباط با آن تکلیف خود را نمی دانیم. برند هم همینطور است. برندهای مطرح دنیا مثل بنز، کوکاکولا و استارباکس سالهاست که بر روی هویت برند خود کار میکنند و همانطور که میدانید برند آنها با ارزش ترین دارایی آنهاست.

هویت برند چهار جزء دارد:

تمایز: اینکه مشتری شما بتواند شما و محصولتان را از نمونه های مشابه تشخیص دهد. یک نام متمایز، رنگ مشخص و بسته بندی منحصربفرد می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

نکاتی برای انتخاب یک دامنه متمایز

برای انتخاب دامنه و معرفی سایت به مشتریان هم نیاز به یک نام دارید. یک نام یکتا که در زمینه چاپ تا بحال استفاده نشده باشد. در انتخاب نام به نکات زیر دقت کنید:

  • اگر کسی از شما بپرسد که معنی این نام چیست، معلوم می شود که آن نام مناسب نیست

  • دنبال اسامی دهان پر کن و خیلی زیبا نباشید

  • ترجیحا به نام شرکت و برند شما در فضای آفلاین مرتبط باشد

  • حواستان به سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) باشد چون نام دامنه تاثیر گذار است. چند مثال خوب: Alochap، Chap123، Chapchi

 

مرتبط بودن: شخصیتی که برای برند خود میسازید باید با زمینه کاریتان ارتباط معناداری داشته باشد. برای مثال دو مجموعه چاپ آنلاین را در نظر بگیرید که نام یکی «ایران کهن» است و دیگری «الوچاپ». به نظر شما برند کدام یک با موضوع چاپ ارتباط بیشتری دارد؟!

محبوبیت برند: برندی که محبوب نباشد برند نیست! متاسفانه در کشور ما طبیعی است که کمپانی ها و محصولات مختلف را با تبلیغاتی خوش رنگ و لعاب معرفی میکنند اما در عمل هیچ خبری از کیفیت و تعهد نیست.  در نهایت شاهد برندهایی هستیم که بدون آنکه محبوب باشند همه مردم آنها را میشناسند مانند سایپا و پراید.

برند آگاهی: یک برند موفق در حافظه مردم جا میگیرد، طوریکه وقتی به خدمات آن نیاز پیدا میکنید فورا نام و شعار آن برند جلوی چشمتان ظاهر می شود.

 

نکته: اگر شما به تازگی پروژه چاپ آنلاین خود را استارت زده اید (سایت چاپ آنلاین خود را طراحی کرده اید و در حال تعریف محصولات هستید)، پیشنهاد میکنم که یک نام داخلی مناسب برای آن انتخاب کنید. منظورم نامی نیست که به مشتریانتان می گویید، یک نام داخلی بگذارید مثلاً بگویید «پروژه آلفا». چون وقتی کارکنان شما می خواهند راجع به این پروژه صحبت کنند به جای اینکه بگویند چاپیروس یا هر چیز دیگری، نام آن را به کار می برند.

 

گام چهارم: طراحی قیف مارکتینگ و نقشه سفر مشتری

از مرحله ای که مخاطب با محصول و یا خدمات شما آشنا می شود تا زمانی که محصول و یا سرویس شما را خریداری می کند و همچنین از خدمات پس از فروش شما استفاده میکند، مراحل مختلفی را طی می کند که به آن سفر مشتری گفته میشود. (به سفر مشتری در ادبیات بازاریابی، قیف مارکتینگ هم گفته میشود). یک سفرمشتری خوب که هم مشتری از آن راضی باشد و هم برای شما سودآور است، چهار بخش اساسی دارد:

  1. منو بشناس
  2. منو دوست داشته باش
  3. به من اعتماد کن
  4. از من خرید کن!

تقریبا هر چیزی که تا حالا فروخته اید این چرخه را طی کرده است، بعضی وقتا این چرخه به اندازه یک چایی خوردن طول میکشد، بعضی وقتا ممکن است تا 10 سال هم طول بکشد.

به مثال زیر دقت کنید:

  1. مشتری در گوگل دنبال خدمات چاپ بنر در شیراز می گردد و از طریق یکی از نتایج جستجوی گوگل وارد بلاگ سایت شما می شود. (منو بشناس)
  2. پس از دریافت اطلاعات مفید در بلاگ سایت شما، به مجموعه شما علاقه مند میشود. (منو دوست داشته باش)
  3. پس از بررسی قیمت ها، نمونه کارها، مطالعه داستان کسب و کار شما، بررسی اطلاعات تماس شما، و نظرات مشتریان در سایت شما، متوجه می شود که با مجموعه ای معتبر و قابل اعتماد طرف شده است. (به من اعتماد کن)
  4. در نهایت تصمیم میگیرد که سفارش خود را در سایت شما ثبت کند و به صورت آنلاین مبلغ آن را پرداخت کند. (به من پرداخت کن)

قبل از اینکه سراغ طراحی سایت و فروش آنلاین بروید حتما نقشه سفر مشتری را طراحی کنید. در غیر اینصورت ممکن است سرمایه گذاری شما به فنا برود. برای مثال شما ممکن است بر حسب تجربه قبلی روی مراحل 1 تا 3 خوب سرمایه گذاری کنید اما چون برای پول گرفتن از مشتری برنامه ای ندارید، تلاش های شما بی نتیجه بماند.

 

گام پنجم: طراحی سایت و اپلیکیشن چاپ آنلاین

برخی به اشتباه تصور میکنند که قبل از هر چیز باید یک سایت طراحی کنند. سایت به تنهایی برای شما کاری انجام نمیدهد و تاثیرگذاری آن به شدت وابسته به گام های دیگر است. بنابراین زمانی برای طراحی و پیاده سازی سایت و اپلیکیشن هزینه کنید که از درست بودن گام های قبلی مطمئن شده باشید.

حتماً دقت کنید که سایت شما امکانات زیر را داشته باشد:

  • امکان محاسبه قیمت سفارش
  • مشاهده لیست قیمت
  • امکان ارسال و دریافت فایل
  • امکان پرداخت آنلاین
  • امکان استعلام قیمت برای سفارشات خاص
  • امکان چت و گفتگو میان مشتری و شما
  • اطلاعات تماس شما کاملاً دم دست باشد

 

قالب سایت چاپ آنلاین

هیچ چیز مثل یک قالب شیک و حرفه ای نمی تواند حس اعتماد یک مشتری جدید را به تخصص و سلیقه شما جلب کند. ساختار یک صفحه وب، رنگ بندی، دسته بندی اطلاعات و نحوه دسترسی به زیردسته ها قالب یک وبسایت را تشکیل می دهند.

بکاربردن مناسب رنگ ها، بستگی به مخاطبان سایت دارد؛ نه خیلی جدی و نه خیلی پر زرق و برگ و جلف. وبسایت شما باید بیانگر هویت برند شما و احساسات آن باشد.  کا کردن با آن هم باید خیلی ساده باشد وگرنه مخاطبان کم حوصله که اتفاقاً اکثریت را تشکیل میدهند فوراً سایت شما را ترک خواهند کرد.

 

محتوای سایت چاپ آنلاین

هر چیزی که در وبسایت وجود دارد، محتوا نام دارد. محتوا می تواند متن، تصویر، ویدئو، فایل صوتی و غیره باشد. محتوا با اهمیت ترین بخش وبسایت است که نقش بسزایی در رتبه بندی سئو در الگوریتم های جست و جوی گوگل دارد. محتوایی که شما تولید میکنید به مشتریان کمک میکند تا کسب و کار شما را بشناسند، به برند شما اعتماد کنند، از شما خرید کنند و به شما وفادار بمانند.

 

اپلیکیشن چاپ آنلاین

طبق آمار وزارت ارتباطات،  تا پایان سال 96 بیش از 53 میلیون ایرانی از اینترنت موبایل استفاده میکنند و ضریب نفوذ آن به 110 درصد رسیده است. این آمارها نشان میدهد که ارائه سرویس از طریق گوشی ضرورتی انکارناپذیر است وکسب و کارهایی که از این موضوع غفلت می کنند بزودی ناچار به ترک بازار خواهند شد.

صنعت چاپ هم از این قاعده مستثی نیست و توقع کاربران از چاپخانه ها هر روز بیشتر می شود. آنها انتظار دارند که ثبت سفارش، ارسال فایل و پرداخت وجه دیگر مثل گذشته سخت نباشد؛ برای همین جذب چاپخانه هایی میشوند که این فرایندها را ساده تر کرده باشد.

چرا اپلیکیشن چاپ آنلاین؟

  • همیشه در دسترس مشتریانتان هستید
  • اپلیکیشن با وبسایت شما کاملا همگام (سینک) است و تمام محصولات سایت از طریق موبایل هم در دسترس مشتریان است.
  • به مشتریانتان نشان میدهید که بروز و مدرن هستید
  • ثبت سفارش، ارسال فایل و پرداخت وجه به ساده ترین وجه از طریق اپلیکشن انجام می شود.

 

گام ششم: جذب و آموزش منابع انسانی

همه مدیران موفق اتفاق نظر دارند که مهمترین سرمایه هر سازمانی، کارکنان و منابع انسانی آنها هستند و جذب منابع انسانی دشوارترین مرحله در فرایندهای منابع انسانی هر شرکت و سازمانی است. برای راه اندازی یک چاپ آنلاین موفق باید روی این موضوع وقت بگذارید. به طور کلی به تخصص های زیر در این کار نیاز خواهید داشت:

  • مدیر سایت

توانایی ها: تسلط به سیستم مدیریت محتوا، تسلط نسبی به مباحث سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)، آشنایی با فوتوشاپ

وظایف: ورود محتوا و تعریف محصولات در سایت، مدیریت سایت

  • کارشناس محتوا

توانایی ها: آشنایی با تبلیغ نویسی و کپی رایتینگ، تسلط به فتوشاپ، تسلط نسبی به نرم افزارهای ویرایش ویدئو

وظایف: تولید محتوای متنی، تصویری و ویدئویی در سایت و شبکه های اجتماعی

  • کارشناس فروش

توانایی ها: مهارت ارتباط تلفنی و حضوری، آشنایی با چاپ و مفاهیم آن

وظایف: تماس تلفنی و حضوری با مشتریان، پاسخگویی به سوالات مشتریان تلفنی، چت سایت و شبکه های اجتماعی

  • کارشناس دیجیتال مارکتینگ

توانایی ها: مهارت در طراحی و اجرای کمپین های آنلاینف تسلط به سئو، ایمیل مارکتینگ و سوشال مارکتینگ.

وظایف: طراحی و اجرای کمپین های بازاریابی دیجیتال

 

 

گام هفتم: بازاریابی چاپ آنلاین

چاپ آنلاین اساساً مربوط به تیم بازاریابی و فروش است در حالیکه خیلی از چاپخانه ها این موضوع را به بخش فناوری اطلاعات خود می سپارند. یعنی به جای تاکید بر جنبه های فروش و بازاریابی، روی جنبه های فنی آن زوم کرده اند. شکی نیست که فناوری اطلاعات بخش جدائی ناپذیر و کلیدی چاپ آنلاین است اما مشتریان مهمترین موضوع هر کسب و کاری هستند و تمرکز اصلی باید معطوف به آنها باشد.

 

قبل از هرچیز فروشنده های خود را توجیح کنید

هر چیزی یک محدودیتی دارد، چاپ آنلاین شما هم از این قاعده مستثنی نیست. خیلی ها بدون آنکه  تیم فروش خود را توجیح کنند، آن ها را یکراست میفرستند توی گود: «خوب بچه ها حالا برید بفروشید، ببینم چیکار میکنین». اگر توضیحات کافی به تیم فروش ندهید آنها یک داستانی برای خودشان سر هم میکنند، چون فروشنده ها قوه تخیلی خوبی دارند. یک داستان ساختگی کلی دردسر برای شما درست میکند چون ممکن است به مشتری وعده وعید هایی بدهند که در عمل امکان پذیر نباشد.

وقتی تیم فروش برای سوالات احتمالی پاسخ های آماده نداشته باشد، معمولاً یک جواب آسان از آستینش رو میکند، مثال:

مشتری: توی سایت هم میشه فایل لایه باز بنر 3 در 8 آپلود کنیم.

فروشنده:بله، خیلی راحت!

بازاریابی خوب یعنی اینکه شرح خدمات خود را جوری متقاعد کننده تعریف کنید که برای مشتری شما باورپذیر باشد. یک توضیح خوب شامل 2 بخش زیر است:

  • چاپ آنلاین شما چه خدمتی به مشتری می دهد (منافع)

  • چاپ آنلاین شما چه امکاناتی دارد (ویژگی ها)

شاید در ظاهر این دو تفاوت کمی با هم داشته باشند اما در عمل نتایج کاملا متفاوتی از هم دارند. در واقع برای مشتری شما و کسب و کارتان خیلی اهمیت ندارد، مشتری به کسب و کار خودش فکر می کند، به شغلش و چالش های روزمره ش. به جای اینکه یکسره راجع به شرکت، محصول و خدماتتان درازه گویی کنید، کمی راجع به این صحبت کنید که برای مشتریتان چه منفعتی دارید.

 

بازاریابی دیجیتال چاپ آنلاین

این روزها همه چیز در حال دیجیتالی شدن است، به خصوص بازاریابی! بازاریابی دیجیتال با اینکه مبانی و اصول مشترکی با بازاریابی آفلاین دارد اما ابزارها و شاخص های آن کاملاً متفاوت است.

در ادامه انواع روش های بازاریابی دیجیتال را خلاصه وار معرفی میکنیم.

 

بازاریابی محتوایی در چاپ آنلاین

بازاریابی محتوایی عملکردی شبیه آهنربا دارد؛ مردم جذب محتوای سایت شما می شوند و با شما وارد یک رابطه طولانی و رضایتبخش می شوند. رابطه ای که سرمنشأ فروش های موفق و دائمی محصولات و خدمات شماست. افراد ابتدا جذب محتوای شما می شوند و اگر مسیر درستی برای آنها طراحی کرده باشید، برای دریافت محتوای بیشتر و ناب تر اطلاعات خودشان را در اختیار شما قرار خواهند داد. در خلال این رابطه، آنها کم کم با شما و محصولاتتان آشنا می شوند. این آشنایی و اعتمادی که در پشت آن است، منشأ فروش های موفق و سودآور شرکت شما خواهد بود.

 

سئو مارکتینگ در چاپ آنلاین

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) عملیاتی است برای بهبود رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو که می تواند ارگانیک (طبیعی) باشد یا الگوریتمی. یکی از مهمترین منابع جذب مشتری در  کسب و کارهای اینترنتی،‌ موتورهای جستجو بخصوص گوگل هستند که نقشی حیاتی دارند.  به بیانی دیگر  مهمترین هدفی که سئو دنبال میکند، هدایت بازدید کننده هدفمند به سایت شما به صورت رایگان است. کمتر روش بازاریابی را می توان پیدا کرد که مشتریان واقعی را  به صورت رایگان به سمت شما هدایت کند. می توان گفت که بازدهی سئو از  هر روش تبلیغاتی دیگری به مراتب بیشتر است.

 

سوشال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی

آنهایی که صاحب وبسایت هستند میدانند که همه چیز گوگل نیست بلکه این روزها شبکه های اجتماعی هستند که حرف اول را میزنند. محتوای جذاب سایت شما اگر در شبکه های اجتماعی پروموت نشود،‌ در کنج انزوای سایت شما میماند و خاک میخورد! بنابراین اگر میخواهید زحماتتان در تولید محتوا به باد نرود، حتما باید ظرفیت شبکه های اجتماعی را هم با خود همراه کنید.

 

ایمیل مارکتینگ

ارسال ایمیل هزینه چندانی ندارد و یک‌ راه ارزان برای بازاریابی محصولات و خدمات است. قالب های آماده و جذابی هم وجود دارد که به سادگی میتوانید از آنها استفاده کنید. با ایمیل مارکیتینگ هر کسب و کاری میتواند کمپین های موفقی اجرا کند و نگران هزینه هم نباشد. در زمان هم صرفه جویی می شود.

خوبی این روش این است که می توانید تا حد زیادی مشتریان بالقوه خود را هدف بگیرید و بازخوردهای آن را بسنجید. ابزارهای خاصی هم برای تجزیه و تحلیل و سنجش میزان اثربخشی کمپین ها وجود دارد که به کمک آنها میتوانید به مشتریان خود نزدیک و نزدیکتر شوید.

داده هایی که در کمپین های ایمیل مارکتینگ معمولاً مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگرند اینها هستند:

نرخ ایمیل‌های بازشده

لینک‌های کلیک شده

جزئیات تبدیل بازدید کننده به مشتری

 

تبلیغات کلیکی وبنری

تبلیغات بنری یک پیام تبلیغاتی جذاب است که در قالب یک طراحی گرافیکی جذاب ثابت یا متحرک به کاربران ارائه می‌شود، توجه‌شان را جلب و آنها را به سمت وبسایت شما هدایت می‌کند.

تبلیغات بنری با اهداف مختلفی به کار گرفته می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) است. شما به کمک این بنرها به مشتریان بالقوه‌تان اعلام وجود و به این شکل هویت خود را در ذهن آنها تثبیت می‌کنید.

افزایش ترافیک و ارتقای رتبه در گوگل، جمع‌آوری لید یا سرنخ باکیفیت، افزایش فروش و بازگرداندن مشتری‌ها یا لیدهای ازدست‌رفته با ارائه پیشنهادات جذاب هم از دیگر اهداف به‌کارگیری این روش تبلیغاتی اثربخش هستند.

 

ریتارگتینگ

در کمپین‌های ریتارگتینگ، بر خلاف کمپین‌های بنری عادی، تبلیغات شما تنها به کاربرانی نمایش داده می‌شود که حداقل یک بار وارد وب‌سایت شما شده‌اند و احتمالاً به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند بوده‌اند. این کاربران در فرآیند انتخاب محصول جهت خرید، به طور متوسط دو تا سه هفته به جستجو و مقایسه می‌پردازند؛ به خصوص زمانی که کالاها و خدمات شما میانگین قیمت بالاتری دارند، مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد تا افراد خرید خود را نهایی کنند. کمپین ریتارگتینگ با نمایش تبلیغات شما در این فاصله، برند شما را پیوسته به آنها یادآوری می‌کند که موجب افزایش آگاهی مشتریان از برند شما و افزایش اعتماد آنها می‌شود. همچنین در صورتی که تبلیغات ریتارگتینگ با یک پیشنهاد لحظه آخری همراه شود که کاربر را تحریک به اقدام سریع کند، شانس خرید کاربر از وب‌سایت شما تا هفت برابر افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که ریتارگتینگ از تأثیرگذارترین و بهینه‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین است و در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغات، بیش‌ترین اثربخشی را در افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دارد.