راهنمای جامع در مورد چاپ سولیت | همه چیز در مورد چاپ سولیت

همه چیز در مورد چاپ سولیت

 

اگر به دنبال نوعی چاپ هستید که ماندگاری بالایی داشته و در شرایط آب و هوایی مختلف علاوه بر دوام بالا، کیفیت عالی هم داشته باشد، چاپ سولیت یکی از بهترین گزینه های پیش روی شماست.

چاپ سولیت به علت متریالی که از جنس سولیت دارد با این عنوان شناخته می شود که این متریال نوعی از پی وی سی می‌باشد و کیفیتی عالی به عکس می‌دهد. شفافیت بسیار بالا و قابلیت شستشو از مهم ترین ویژگی های چاپ سولیت می باشد.

 

برای چه کاری از چاپ سولیت استفاده می شود یا در واقع کاربرد چاپ سولیت چیست؟

با توجه به اینکه گفتیم این نوع چاپ مقاومت بالایی در برابر انواع آب و هوا دارد، این نوع چاپ برای محیط های باز و محیط هایی که دماهای مختلف دارند، بسیار ماسب است. این نوع چاپ برای انواع بنرهای تبلیغاتی یا زیباسازی فضاهایی خارجی می‌تواند گزینه‌ای مناسب به حساب بیاید. همچنین رنگ‌های شفاف و با کیفیت، با گذر زمان میزان کیفیت و رزولوشن خود را از دست نمی‌دهند.

در ضمن، در فضاهای داخلی استفاده‌های مختلفی برای چاپ سولیت وجود دارد. به عنوان مثال استند‌های نمایشگاهی، پوستر‌ها و پرده‌های نمایشی تصویر، موارد استفاده از این نوع چاپ است و  خوب است بدانید که بهترین نوع چاپ که بر روی رول آپ‌ها انجام می‌شود نیز چاپ روی سولیت است.

 

چاپ سولیت چیست-چاپیروس

 

انواع چاپ روی سولیت

چاپ سولیت به دو نوع چاپ تقسیم بندی می شود: یک رو و دو رو

چاپ یک رو خود نیز به 2 زیردسته تقسیم می‌شود :سولیت پشت سفید و سولیت پشت طوسی

این نوع چاپ ها چه تفاوتی با هم دارند؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید…

چاپ روی سولیت یک رو

 

  • سولیت پشت سفید یا پشت نور

برای مقایسه سولیت پشت سفید نسبت به سولیت پشت طوسی از لحاظ عبور نور می توان گفت که  این نوع از سولیت نور بیشتری از خود عبور می‌دهد و بنا به سلیقه و نیاز شما باید آن را انتخاب کنید به عنوان مثال اگر سولیت شما نور بیشتری از خود عبور بدهد در انواع لایت باکس بهتر عمل می‌کند و باید از چاپ سولیت پشت سفید استفاده نمایید.

  • سولیت پشت طوسی

سولیت پشت طوسی نسبت به پشت سفید، نور کمتری از خود عبور می‌دهد و مناسب برای چاپ‌های سولیت یک رو است.

چاپ سولیت چیست3-چاپیروس

 

چاپ روی سولیت دو رو

این نوع چاپ به صورت کامل مات است و قیمت آن نیز بیشتر است؛ از این نوع چاپ در فضاهایی استفاده میشود که نیاز به استفاده از دو طرف سولیت وجود دارد. چرا ؟ چون به دلیل جذب کامل نور و عدم انعکاس در این سولیت، می‌توان در هر دو طرف آن چاپ را با کیفیت بالا انجام داد؛ این نوع سولیت‌ها همچون چاپ بنر ، اکثرا در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید: نگاهی به مشکلات صنعت چاپ در ایران

مقایسه چاپ سولیت، بنر و فلکس

حالا که با این نوع چاپ آشنا شدیم ممکن است این سوال برایتان پیش آید که چرا از چاپ سولیت استفاده کنیم؟

از آنجایی که متریال سولیت بافت بسیار ریزی دارد و رزولوشن و تراکم چاپ روی آن می‌تواند بسیار بالا باشد، چاپ روی این متریال مزایای مختلفی نسبت به سایر محصولات مثل بنر و فلکس دارد؛ از طرفی مات بودن و جذب زیاد نور در سطح سولیت، باعث می شود که نور روی آن منعکس نشده و در نتیجه تراکم و کیفیت بهتری نسبت به بنر‌ها یا استیکر‌ها داشته باشد.

یکی دیگر از مزایای این نوع چاپ، ثابت ماندن رنگ های چاپ شده روی آن در گذر زمان است. وقتی شما یک طرح و نقش را روی سولیت چاپ می‌کنید، این طرح تا مدت ها و بدون ایجاد هیچ گونه تغییر در رنگ ها روی سولیت باقی خواهد ماند. حتی اگر در شرایط جوی نامساعد مانند باران و برف قرار بگیرد.

 

چاپ سولیت چیست5-چاپیروس

 

در واقع عمر بالای چاپ سولیت باعث برتری آن نسبت به بسیاری از انواع دیگر چاپ شده است.

یکی دیگر از مزایایی که می‌توان برای چاپ کردن روی سولیت نام برد این است که شما تقریبا در انتخاب طرح خود محدودیتی ندارید و می‌توان هر نقشی را روی این متریال چاپ کرد.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که شما می‌توانید دو طرح به صورت کاملاً متفاوت را در دو سمت سولیت چاپ نمایید و به این ترتیب حداکثر استفاده را از آن ببرید.

چند مزیت دیگر چاپ سولیت :

مقاومت زیاد آن نسبت به پارگی و افزایش ماندگاری آن

مقرون به صرفه بودن این نوع چاپ نسبت به کیفیت و ماندگاری

استفاده از دستگاه‌هایی پیشرفته مانند دستگاه چاپ اکوسالونت و چاپ UV در چاپ سولیت

 

 

دستگاه چاپ اکوسالونت-چاپیروس

 

سوالی که پیش می آید این است که دستگاه چاپ سولیت چه تفاوتی با دستگاه های دیگر دارد؟

برای چاپ سولیت ازدستگاهی به نام اکوسالونت استفاده می شود که کیفیت این نوع چاپ را در مقایسه با بنرها و لمینیت‌های عادی چندین برابر بهتر می‌کند.

البته نکته مهم این است که از دستگاه چاپی استفاده شود که کیفیت بالایی داشته تا بتواند چاپی با کیفیت و ماندگاری بالا ارائه دهد پس بهتر است با یک دستگاه چاپ سولیت با‌کیفیت، چاپ خود را انجام دهید تا بتوانید شفافیت و تراکم مورد انتظار خود از تصویر را دریافت کنید.

 

آیا چاپ سولیت معایبی هم دارد؟

مانند هر نوع چاپ دیگری که مزایا و معایب خود را دارد این نوع چاپ هم معایبی دارد. یکی از بزرگترین معایب چاپ روی سولیت، نیاز به استفاده از دستگاه های فوق پیشرفته است که در بعضی از مواقع امکان انجام آن وجود ندارد.

هزینه خرید و نگهداری این دستگاه‌ها بالا بوده و به عنوان یکی از معایب چاپ سولیت است که در ضمن باید بگوییم که این قیمت بالا به تولید محصولی با کیفیتی بیشتر نسبت به سایر گزینه های موجود است.

 

چاپ سولیت چیست4-چاپیروس

 

همانطور که گفتیم، این نوع چاپ نسبت به کیفیتی که ارائه میدهد، مقرون به صرفه است اما اگر ماندگاری و کیفیت چاپ بالا میخواهید، لازم است که بیشتر هزینه کنید.

 

پس به طور کلی اگر به دنبال نوعی چاپ هستید که ماندگاری بالایی داشته و در شرایط آب و هوایی مختلف علاوه بر دوام بالا، کیفیت عالی هم داشته باشد، چاپ سولیت یکی از بهترین گزینه های پیش روی شماست.