چاپ آنلاین چیست ؟

اولین تصویر ذهنی شما با شنیدن کلمه‌ی “چاپ” چیست؟ مراحلی که یک کتاب برای انتشار طی می‌کند؟ یا طرح‌های چاپ شده بر روی لباس؟ و یا شاید اولین تصویری که با شنیدن این واژه برای شما تداعی می‌شود، مردی در خیابان باشد که می‌خواهد یک آگهی تبلیغاتی را با تکرار چند جمله‌ی تبلیغاتی به شما بدهد؟ هر کدام از این موارد که به ذهنتان رسید باید بدانید فرآیند چاپ و صنایع آن بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تر از این‌هاست.

خرید و فروش آنلاین این روزها تبدیل به بخشی از زندگی اغلب ما شده است. خصوصا بعد از شیوع کرونا در ایران، اهمیت انجام کارها به صورت آنلاین بیشتر نمایان شد. کلاس‌های درسی به صورت آنلاین برگزار شدند؛ خرید و کسب و کار آنلاین شد؛ برخی کارمندان دست کم برای مدتی به شکل دورکار و آنلاین وظایف شغلی خود را پیش بردند و … . این مثال‌ها اهمیت هرچه بیشتر آنلاین شدن صنایع مختلف را نشان می‌دهد. صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله می‌خواهیم شما را با چاپ آنلاین و هر آنچه لازم است در این مورد بدانید آشنا کنیم.

چاپ آنلاین چیست ؟

چاپ آنلاین چیست ؟

چاپخانه‌های آنلاین، معمولا سایت‌های فروشگاهی هستند که با قالب‌ها مختلفی و با کمک نرم‌افزارهای گوناگونی مانند چاپیروس ساخته می‌شوند و تمامی خدمات چاپ سنتی را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهند. این خدمات طیف گسترده‌ای از انواع چاپ را در بر می‌گیرد و با توجه به نیازتان می‌توانید:

  1. آنچه می‌خواهید را طراحی کنید،
  2. اندازه‌ها را تعیین کنید،
  3. تعداد را وارد نمایید،

و در این مرحله سایت به شما هزینه و مدت زمان لازم برای چاپ و ارسال را اعلام می‌کند.

این چاپخانه‌ها در مقایسه با چاپخانه‌های سنتی مزایا و معایبی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از چاپ آنلاین کدامند ؟

به طور کلی هر کسب و کار آنلاینی مزایایی برای صاحب کسب و کار و همچنین محاسنی برای مخاطب آن در پی دارد. از جمله مزیت‌های مشترک چاپ آنلاین برای مالکان چاپخانه و مخاطبان آن، صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. مخاطب لازم نیست هزینه و زمانی را برای مراجعه‌ی حضوری صرف کند بلکه به راحتی با چند کلیک می‌تواند سفارش خود را به ثبت برساند. چاپخانه‌دار نیز نیازی به حضور در محل کار خود و صرف زمان برای پاسخگویی به هر مخاطب ندارد. همچنین هزینه‌های مربوط به محل ارائه‌ی خدمات و هزینه‌های بازاریابی نیز حذف می‌شود یا به حداقل می‌رسد.

به طور خلاصه مزایای استفاده از خدمات چاپ آنلاین برای مخاطبان شامل این موارد می‌شوند:

  1. صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ
  2. صرفه‌جویی در زمان
  3. امکان سفارش در هر ساعت شبانه‌روز
  4. تنوع بالای محصولات و طرح‌ها
  5. امکان پرداخت آنلاین
  6. به حداقل رسیدن خطاهای چاپی از جمله امکان گم شدن سفارش (در چاپ سنتی این احتمال وجود دارد)
  7. امکان پیگیری آسان و لحظه‌ای سفارش
  8. امکان برقراری ارتباط آنلاین با مسئولان و درخواست راهنمایی و مشورت از آن‌ها
  9. ضمانت سلامت سفارش‌ها
  • امکان چاپ به صورت محدود و با قیمتی اقتصادی

معایب استفاده از چاپ آنلاین کدامند ؟

مواردی وجود دارد که در آن‌ها بهتر است به جای استفاده از خدمات آنلاین چاپی، از چاپ سنتی استفاده کنید:

  1. معمولا ارسال سفارش‌ها، خصوصا اگر چاپخانه در شهر دیگری واقع شده باشد، با پست انجام می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود که با وجود اینکه سفارش در کمترین زمان ممکن آماده شده است، ارسال آن یک الی سه روز زمان ببرد. بنابراین اگر کار چاپی شما مختصر است و زمان بسیار محدودی برای انجام آن دارید بهتر است از چاپ سنتی استفاده کنید.
  2. اگر اولین بار است که از یک سایت برای خدمات چاپ آنلاین استفاده می‌کنید، سفارش محصولات لوکس با هزینه‌های بسیار بالا می‌تواند ریسک بالایی به دنبال داشته باشد. شما به صورت آنلاین قادر به لمس محصولات و تشخیص تناسب آن‌ها با انتظار خود نیستید و ممکن است نتیجه‌ی کار متفاوت با آنچه می‌خواستید باشد.
  3. اگر به کار طراحی وارد نباشید ممکن است در استفاده از اندازه‌ها، رنگ‌ها، فاصله‌ها و فونت اشتباه کنید و محصول نهایی انتظار شما را برآورده نکند.

 

مقایسه‌ی مختصر و مفید چاپ آنلاین و چاپ سنتی

ویژگی چاپ آنلاین چاپ سنتی
صرفه‌جویی در زمان
کاهش هزینه‌ها
تنوع بالای محصولات
امکان مقایسه‌ی چندین طرح به صورت هم‌زمان
امکان سفارش در هر ساعت شبانه‌روز
امکان تحویل چند ساعته
امکان لمس و مقایسه‌ی جنس فیزیکی و شکل ظاهری

چاپ آنلاین چیست

انواع محصولات چاپی را بشناسید

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم محصولات چاپی بسیار متنوع و گسترده هستند. این محصولات شامل: چاپ عکس، چاپ روی تیشرت، چاپ تصاویر روی ماگ و لیوان، چاپ کارت ویزیت، بنر تبلیغاتی، چاپ بروشور، سربرگ، کاتالوگ، چاپ ست اداری و … می‌شوند. این موارد، تمامی محصولات چاپی نیستند و شما می‌توانید از قسمت محصولات هر سایت، گزینه‌های ارائه‌شده‌ی آن را ببینید.

چه کسانی مخاطب چاپخانه‌ی آنلاین شما هستند؟

اگر مالک یک چاپخانه هستید و می‌خواهید کسب و کارتان را آنلاین کنید این قسمت را بخوانید.

در صورتی که یک چاپخانه‌ی سنتی دارید و می‌خواهید قسمت چاپ آنلاین را نیز به خدمات خود اضافه کنید لازم است پیش از هر چیز مخاطب خود را بشناسید. مخاطبان شما ممکن است یکی از گروه‌های زیر باشند:

  1. افراد معمولی مانند خانواده‌ها برای مصارف شخصی : ست‌های مربوط به تولد و مراسم، سفارش چاپ بر روی تیشرت و ماگ، چاپ تصاویر شخصی و …
  2. صاحبان کسب و کار : چاپ کارت ویزیت شخصی، سفارش بنر و کاتالوگ و بروشور
  3. مدارس و ادارات : چاپ مدارک اداری، اسناد رسمی، چاپ پاکت نامه و سربرگ، ست‌های اداری و هدایا
  4. طراحان گرافیست

شناخت این گروه‌ها به شما کمک می‌کند تا خدمات خود را متناسب با هر یک از آن‌ها ارائه کنید.

چاپخانه‌ی خوب آنلاین چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

پیش از سفارش محصولات چاپی، چاپخانه‌ی آنلاین مورد نظر را بررسی کنید. یک چاپخانه‌ی مناسب باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  1. قیمت مناسب و معقولی داشته باشد.
  2. شکل و ظاهر و دسترسی سایت آن مناسب و ساده باشد. (برای طراحی یک سایت چاپخانه‌ای این مقاله را بخوانید) ( به مقاله‌ی مقایسه‌ی چاپیروس و وردپرس لینک داده شود)
  3. دارای بخش پشتیبانی باشد و به سوالات شما پاسخ دهد.
  4. محصولات متنوع و گوناگونی را به شما پیشنهاد دهد.
  5. کیفیت مطلوبی داشته باشد.
  6. شماره تماس و امکان پیگیری در سایت وجود داشته باشد.
  7. سرعت مناسبی برای تحویل سفارش در نظر گرفته شده باشد.

چاپ آنلاین چه هزینه‌هایی برای شما دارد؟

هزینه‌ی چاپ به موارد بسیاری بستگی دارد:

  • تعداد صفحات
    قاعدتا هرچه تعداد صفحات سفارش شما بالاتر باشد هزینه‌ی چاپ نیز بیشتر خواهد بود.
  • نوع کاغذ یا هرچه چاپ بر روی آن انجام می‌شود
    هزینه‌ی چاپ بر روی پارچه، لیوان و کاغذ ارتباط مستقیمی با کیفیت و جنس مواد استفاده شده و جنس پارچه و کاغذ و لیوان دارد. هرچه کیفیت این محصولات بالاتر باشد هزینه‌ی نهایی نیز بیشتر خواهد شد.
  • صحافی
    اگر محصول چاپی شما یک کتاب باشد هزینه‌های مربوط به صحافی را نیز باید در نظر بگیرید.
  • ارسال
    در بسیاری از چاپخانه‌های آنلاین، ارسال برای سفارش‌های پرحجم و پر هزینه به شکل رایگان صورت می‌گیرد. به هر صورت لازم است پیش از سفارش از هزینه‌های ارسال سایت نیز اطلاع کسب کنید.

پیش از سفارش آنلاین محصولات چاپی یادتان باشد:

  1. بدانید چه می‌خواهید. به طور دقیق خواسته‌ی خود را بشناسید. تنوع محصولات و ابعاد و رنگ‌ها ممکن است شما را گیج کنند بنابراین تا از شکل سفارش خود مطمئن نشده‌اید سفارش را ثبت نکنید.
  2. در قسمت نظرات سایت، نظر دیگر کاربران را بخوانید و بررسی کنید. این کار کمک می‌کند به نقاط ضعف و قوت چاپخانه آگاهی پیدا کنید؛ همچنین اشتباهات رایج کاربران دیگر را تکرار نکنید.
  3. از متخصصان کمک بگیرید. اگر قصد طراحی کارت ویزیت یا هر محصول حرفه‌ای دیگری را دارید حتما از متخصص راهنمایی بگیرید.
  4. تصویر مورد نیازتان را آماده کنید. اگر عکس‌ها به ادیت رنگ و اندازه نیاز دارند با نرم‌افزارهای ساده هم می‌توانید این کار را انجام بدهید.
  5. همه‌ی محصولات را ببینید. شاید در ابتدا یک بروشور مد نظر داشته باشید اما با دیدن محصولات دیگر نظرتان کاملا تغییر کند. بنابراین تمامی محصولات ارائه شده‌ی سایت را بررسی کنید.
  6. نمونه کار بخواهید. نمونه‌کارهای قرار داده شده در سایت را کاملا بررسی کنید و در مورد دستگاه چاپ مورد استفاده بپرسید تا کیفیت آن برایتان روشن باشد.

و در آخر…

با وجود توسعه‌ی کسب و کار اینترنتی، هنوز بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از خدمات و محصولات به صورت سنتی استفاده کنند. این ترجیح قابل درک است زیرا استفاده هر پدیده‌ی جدید و ناشناخته‌ای -هرچند سودمند- دارای ریسک است. اما همه‌ی ما ناچاریم دیر یا زود با دنیای تکنولوژی تطابق پیدا کنیم. هرچه این فرایند را بیشتر به تاخیر بیندازیم انجام آن برایمان سخت‌تر خواهد شد.