تأثیر هاست و سرور بر سئو وبسایت چاپیروسی شما

 

بسیار پیش آمده است که مشتریان برای سئو سایت چاپی خود سوال می پرسند که:

آیا هاست اشتراکی شما باعث ضعف در سئو سایت من می شود؟

از نظر سئو هاست شما چگونه است؟

برای سئو قوی تر سایت خودم چه کنم؟

 

چگونه هاست یا یک سرور بر سئو تاثیر گذار است؟ در این نوشتار به طور کامل به بررسی تأثیر هاست و سرور بر سئوی وب سایت می پردازیم.

یکی از مواردی که معمولا همه جا به آن اشاره شده است بحث سرعت سایت است.از آنجا که سرعت سایت یکی از فاکتور های سئو می باشد، هاست شما می تواند بر سئو و رتبه شما تاثیر گذار باشد. باید بگوییم که به طور مستقیم گوگل تفاوتی میان هاستهای مختلف در نظر نمی گیرد. اطلاعات سایتها از فضایی که سایت بر روی آن بارگذاری شده است دریافت می شوند و هرچه سرعت انتقال این اطلاعات بیشتر باشد، سرعت وبسایت شما ( که جایگاه مهمی در سئو دارد ) بالاتر است. با توجه به اینکه سرعت سایت شما یکی از مهم ترین عوامل در ارتقا رتبه سایت می باشد، پس بنابراین انتخاب هاست مناسب نیز می تواند شما را در بهبود سئو یاری کند.

درباره انتخاب هاست اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.عده ای بر این باورند که ربات های گوگل، با سرعت بیشتری به هاست های خارجی می رسند. بنابراین هاست خارجی بهتر است.

 

اما چاپیروس این دیدگاه را با دلایل زیر به چالش می کشد:

  • ربات های گوگل، اکثرا آمریکایی هستند.آیا سایتی که در هند یا اقیانوسیه است، باید هاست آمریکایی تهیه کند؟ همین مثال را به همه کشور ها بسط دهید. بدیهی است که منطقی بنظر نمی رسد.
  • سایت هایی که روی هاست خارج از کشور خود هستند تنها سرعت ping(سرعت پاسخ سایت به درخواست کاربر) آنها از داخل کشور میزان بسیار کمی کند می شود. ربات های گوگل، سرعت ping را ملاک قرار نمی دهند.  الگوریتم گوگل انقدر نادان نیست که صرفا به خاطر اینکه ربات هایش از برخی کشور ها دور است، به آنها رتبه منفی دهد.
  • برخی دلیل می آوردند که گوگل در ایران، نمایندگی ندارد(یعنی google.ir نداریم) لذا هیچ کشور دیگری با ایران قابل مقایسه نیست.در پاسخ به این تفکر، باید دانست که گوگل به خوبی می داند که یک سایت استرالیایی ممکن است از یک هاستینگ آلمانی ، هاست تهیه کرده باشد یا یک سایت آلمانی از یک هاستینگ آمریکایی، هاست تهیه کرده باشد.این کشور ها که مثل ایران نیستند و گوگل در انها دامنه ملی دارد! گوگل اینگونه نیست که برای یک سایت آلمانی که سرورش در امریکا است و ربات هایش(ربات های آلمانی گوگل) از آلمان دور هستند، تصور کند سرعت آن سایت پایین است و امتیاز منفی برای آن سایت در نظر بگیرد.
  •  از بین صدها فاکتور رتبه بندی سایت ها در گوگل، منطقی نیست به خاطر یک فاکتور(سرعت بارگذاری سایت)، که برای رقیبتان 2 یا 3 یا 4 ثانیه بیشتر از سایت شما است، گوگل امتیاز خاصی برای رقیب در نظر بگیرد.

 

بنابراین در اینجا این دیدگاه را رد می شود. برای تهیه هاست، ایرانی یا خارجی بودن را ملاک قرار ندهید. هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید. ما هاست های خارجی را به خاطر فاکتور های مختلفی از جمله آپتایم بالا ‌(که به شبکه سرور، سخت افزار سرور، نرم افزارهایی که بر روی سرور نصب می شوند مانند: میل سرور، وب سرور و … ، امنیت سرور در برابر حملات هکرها و بدافزارها مربوط می شود) ترجیح می دهم و همه کارهای ما روی هاست و سرور های خارجی سئوی موفقی داشتند.

قطعی های کوتاه مدت، موضوعی نیست که بخواهید نگران آن باشید، اما باید در انتخاب شرکت هاستینگ و سرور خود که چقدر از نظر پشتیبانی قوی هستند دقت کنید. اشاره ما در اینجا فقط به قطعی ناشی از دیتا سنتر ها و زیرساخت مخابراتی درباره سرور های داخلی و خارجی است، نه قطعی که از ضعف پشتیبانی و سرویس یک شرکت هاستینگ، حاصل شده باشد. از هاستینگ هایی که وقتی سایت شما به هر دلیلی قطع می شوند پاسخگو نیستند و شما باید صبر کنید تا در ساعت اداری مشکل را اعلام کنید و آنها پس از چند ساعت پاسخ شما را بدهند شدیدا پرهیز کنید!

یکی دیگر از موارد مرتبط با سرور و تاثیر گذار در سئو، مکان سرور و ارتباط آن با مکان بک لینک های سایت و کشور کاربران جستجو کننده در گوگل است.این سه مورد، با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. وقتی بک لینک های شما از کشور آلمان باشد، و سرور شما نیز از کشور آلمان باشد، کاربرانی که IP آلمانی دارند و در گوگل جستجو می کنند، احتمال اینکه سایت شما را در نتایج اولیه ببینید، بیشتر است.(توجه کنید که این فقط یکی از ۱۱۴ فاکتور رتبه بندی است و به این سادگی هم نیست)

همچنین ip سرور می تواند به blog network نیز مرتبط شود که خود بحث مفصلی است.

 

موفق باشید.

*سوالات متداول

برای دیدن آموزش های تصویری چاپیروس، به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

برای دنبال کردن چاپیروس در اینستاگرام وارد پیج زیر شوید:
chapiroos_com

برای دریافت اطلاعات بیشتر و با خبر شدن از جشنواره ها و تخفیفات به کانال چاپیروس مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید